کد مطلب:330393 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:444

(1) از گفتار ائمه معصومین علیهم السلام
حضرت ابی عبداللّه علیه السلام : اگر سوره (حمد) را هفتاد بار بر مرده بخوانند و روح در بدنش باز آید شگفت نیست .

امام جعفر صادق علیه السلام : در جواهر القرآن مسطور است هر كه سوره (فاتحه ) را میان نافله صبح و نماز صبح بخواند به نیت صحت از آن بیماری شفا یابد.

امام محمد باقر علیه السلام : در مكارم الاخلاق روایت است هرگاه تو را علتی باشد كه بر نفس خود از آن مرض بترسی بخوان سوره (انعام ) را، به تو نمی رسد از آن علت مكروهی .

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در مجمع البیان فرمودند: كسی كه در روز جمعه سوره (اصحاب كهف ) را قرائت كند آمرزیده شود گناهان او تا جمعه دیگر و به او نوری عطا شود كه برسد تا به آسمان و نگاهدارد خدا او را از فتنه دجال .

امام جعفر صادق علیه السلام : در كتاب تفسیر مجمع البیان روایت كرده : هر كه سوره (بنی اسرائیل ) را در تمام شبهای جمعه بخواند نمیرد تا حضرت مهدی علیه السلام را زیارت كند و از اصحاب آن جناب شود.

امام جعفر صادق علیه السلام : در تفسیر برهان روایت كرده : هر كه سوره (اصحاب كهف ) را بنویسد و در شیشه ای كه سر او تنگ باشد بگذارد و در منزلش نگاه دارد او و اهل او از فقر و قرض و اذیت مردم ایمن گردند.

اگر خواهی كسی را از خود دور گردانی نه مرتبه سوره (الكوثر) را بخوان و به جانب او بدم به اختیار خود برود.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : فرمود شیطان بگریزد از خانه ای كه در آنجا (سوره البقره ) خوانند و فرمود: آموختن و خواندن این سوره خیر و بركت است . و فرمودند: هر كه سوره البقره را شب بخواند، سه شب شیطان در آن خانه نیاید و امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: اگر این سوره را هفت بار بر مصروع یا دیوانه خوانند یا بنویسند و بر گردنش بندد شفا یابد.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : هر كس سوره (حشر) را بخواند همه چیز از بهشت و دوزخ و عرش و كرسی بر او صلوات فرستند و برای او استغفار كنند و اگر در آن روز یا آن شب بمیرد شهید مرده ، و نیز فرمودند: خدای تعالی گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد. حضرت فرمودند: اسم اعظم خدا در شش آیه آخر سوره حشر است .

حضرت علی علیه السلام : هر كس سوره (ملك ) را بخواند روز قیامت بر بالهای ملائكه آید و رویش در حسن مثل روی یوسف باشد و رسول اكرم صلی اللّه علیه و آله فرمود: دوست دارم كه این سوره در دل هر مومنی باشد و هر كه آن را تلاوت كند گویا لیله القدر را زنده نگهداشته است .

امام جعفر صادق علیه السلام : هر كس سوره (جن ) را بسیار بخواند تا در دنیا باشد از شر جنیان و سحر و كید خلق ایمن باشد و كسی نتواند به او ضرر رساند و در آخرت با حضرت محمد صلی اللّه علیه و آله و اهل بیت او محشور باشد و به عدد هر جن ء شیطانی بنده آزاد كرده و هر جا این سوره خوانده شود اجنه از آنجا فرار كنند و اگر صاحب غمی آن را بخواند اندوه او بر طرف گردد و اگر محبوسی بخواند از حبس رها شود و اگر قرض داری بخواند قرض ادا گردد.

امام جعفر صادق علیه السلام : در وسائل الشیعه از ایشان روایت شده هر كس سوره (عم یتسائلون ) را هر روز بخواند سال او به سر نیاید مگر آن كه زیارت بیت اللّه الحرام را.

امام جعفر صادق علیه السلام : هر كس سوره (حج ) را در هر سه روز یك مرتبه بخواند یك سال تمام نشود كه موفق به زیارت بیت اللّه الحرام می گردد.

امام محمد باقر علیه السلام : در برهان روایت كرده هر كس سوره (طور) را بخواند حق تعالی جمع فرماید برای او خیر دنیا و آخرت را.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در خواص القرآن روایت نموده هر كه سوره (طور) را قرائت كند بر خدا سزاوار است كه او را از عذابش ایمن كند و به نعمتهای بهشتی متنعم فرماید، و اگر شخصی در زندان باشد و به قرائت آن مداومت كند، خلاص شود.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در خواص القرآن فرمودند هر كه سوره (لقمان ) را تلاوت كند در قیامت حضرت لقمان رفیق او باشد و به عدد تمام كسانی كه امر به معروف و نهی از منكر كرده اند ده حسنه به او عطا شود و هر كه در اندرونش دردی باشد بنویسد و بشوید و آبش را بیاشامد شفا یابد و اگر از موضعی خون زیاد رود بنویسد و بر آن موضع بندد، ساكن شود.

امام جعفر صادق علیه السلام : در برهان روایت كرده هر كه سوره (اقتربت الساعه ) را قرائت نماید از قبر بیرون آید و بر ناقه ای از ناقه های بهشتی سوار شود.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در خواص القرآن روایت است كه هر كس سوره (احقاف ) را بخواند به عدد تمام مردهایی كه بر زمین راه رفته اند، ده حسنه در دیوان اعمال او نوشته شود و ده گناه او آمرزیده شود و ده درجه بلند شود و ره كه بر خود بندد یا بر طفلی قوی جسم می شود.

امام جعفر صادق علیه السلام : در تفسیر برهان روایت كرده هر كس به مالش دل گرفتار بود سوره (دخان ) را بنویسد و بشوید و آب آن را بیاشامد شفا یابد ان شاء اللّه تعالی .

در مصباح شیخ كفعمی موقوم است : هر كس آن را بر طفلی بندد از شر اجنه و جانوران محفوظ ماند ان شاء اللّه تعالی .

امام جعفر صادق علیه السلام : در كتاب بحارالانوار منقول است هر كس در شب جمعه سوره (جمعه ) را قرائت كند، كفاره گناهان او باشد از این جمعه تا جمعه دیگر.

امام جعفر صادق علیه السلام : در برهان آمده كه هر كس شبهای جمعه سوره (اذا وقعت الواقعه ) را قرائت كند، خدا و خلق او را دوست می دارند، و در دنیا تنگی و گدایی نبیند و آفتی از آفات دنیا به وی نرسد و در آخرت از رفقای حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام باشد.

در مصباح شیخ كفعمی آمده است : هر كس در شبهای جمعه سوره (انا انزلناه ) را قرائت كند هرگز منافق نشود ان شاء اللّه تعالی .

در مصباح شیخ كفعمی مسطور است : اگر زنی را درد زائیدن دشوار شود سوره (اذا وقعت الواقعه ) را بنویسند و بر او بندند، به آسانی فارغ شود.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در خواص القرآن روایت است هر كه سوره (اذا وقعت الواقعه ) را قرائت نماید نوشته نشود از غافلان و اگر بنویسند و در منزل گذارند خیر و بركت در آن پیدا شود و كسی كه مواظبت بر قرائت آن نماید فقیر و بیچاره نشود و موجب زیادی حفظ و توفیق و وسعت در مال گردد.

امام محمد باقر علیه السلام : در تفسیر برهان روایت كرده است هر كس در شب جمعه سوره (ص ) را قرائت نماید، عطا شود به او از خیر دنیا و آخرت آنچه عطا كرده نمی شود به احدی از مردم مگر پیغمبر مرسل یا ملك مقرب ، و داخل بهشت شود او هر كه را دوست دارد از اهل بیتش حتی خادم او، اگر چه در حد عیال او نباشد، و در حد كسی كه شفاعت او را می كند نباشد.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در كتاب خواص القرآن روایت است هر كه سوره (ص ) را بخواند خدا نگه می دارد او را از اصرار نمودن بر گناه صغیره و كبیره ، و اگر این سوره را كسی بنویسد و در زیر فرش محل نشستن قاضی كه به غیر حق حكم می دهد بگذارد، زیاده از سه روز امر قضا در دست او نماند و عیوب او بر مردم آشكار شود و از این عمل معزول گردد.



پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در تفسیر برهان منقول است هر كه شب جمعه سوره (حم دخان ) را قرائت نماید حق تعالی گناهان گذشته او را بیامرزد، و هر كه بنویسد و با خود دارد، از كید شیطان ایمن گردد، و اگر بنویسد و زیر متكای خود نهد خواب خوش بیند و از اضطراب محفوظ ماند، و اگر بشویند و آب آن را صاحب درد شقیقه بیاشامد شفا یابد، و اگر بنویسد و در دكان یا در مال التجاره گذارد منفعت زیاد پیدا كند.

در خواص سوره یس : در تفسیر مجمع البیان و تفسیر برهان و لئالی الاخبار، از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده كه ایشان فرمودند: از برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره (یس ) است ، پس هر كه قرائت كند این سوره را پیش از خوابیدن یا در روز پیش از آن كه شام شود، از محفوظین بوده باشد و از مرزوقین ، و هر كه در شب قبل از خواب قرائت كند حق سبحانه و تعالی موكل گرداند به او هزار ملك كه محافظت نمایند او را از شر شیطان رجیم ، و از هر آفتی ، و اگر در آن روز بمیرد او را داخل بهشت گرداند، و در غسل او حاضر شوند سی هزار ملك كه تمام آنها برای او طلب آمرزش كنند، و با استغفار مشایعت نمایند جنازه او را تا سر قبر، پس چون او را داخل لحد نمایند، می باشند در جوف قبر او، و عبادت خدا می كنند و ثواب صلوات آنها برای اوست و وسیع می شود قبر او به قدری كه چشم كار كند، و ایمن می شود از فشار قبر، و از قبر او نوری به سوی آسمان ساطع می شود تا وقتی كه از قبر بیرون آید، پس جمیع آن ملائكه با او هستند و سخن می گویند، و او را بشارت به خوشی می دهند و در روی او می خندند تا او را از میزان و صراط می گذرانند، پس او را در جایی كه پیغمبران هستند قرار دهند و حق تعالی به او می فرماید: ای بنده من شفاعت كن در هر كه خواهی و سوال نما هر چه خواهی تا به تو عطا كنم ، پس شفاعت می كند و خدا قول می فرماید و سوال می كند و خدا عطا می فرماید و حساب كرده نمی شود، و خلایق گویند: (سبحان اللّه ! گویا این بنده یك گناه هم نداشت ) و می باشد از رفیقان رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله

امام جعفر صادق علیه السلام : در مجمع البیان روایت است هر كس در شب جمعه سه سوره ای را كه اول آن (طس ) است (سوره شعرا، نمل ، قصص ) تلاوت كند از دوستان خداوند متعال و در جوار و در كنف قادر ذوالجلال خواهد بود و جای دهد خداوند او را در بهشت عدن ، كه وسط بهشت است ، با پیغمبران و مرسلین و اوصیا باشد، و در دنیا هرگز تنگدستی به او نرسد، و در آخرت حق تعالی آن قدر از فضل و رحمت خود به او مزد عطا فرماید كه راضی و خشنود شود زیاده بر رضایت و خشنودی او، و به او تزویج فرماید صد نفر حوریه از حورالعین را.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : در مجمع البیان روایت نموده هر كس سوره (الم تنزیل ) كه سجده باشد و سوره (تبارك الذی بیده الملك ) را قرائت نماید مانند كسی است كه شب قدر را احیا كرده باشد.

امام جعفر صادق علیه السلام : در مجمع البیان روایت است هر كس در شب جمعه سوره (الم سجده ) را بخواند حق تعالی نامه عمل او را به دست راست او دهد و حساب او را نكند، و از رفیقان حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و اهل بیت طاهرین علیه السلام باشد.

امام جعفر صادق علیه السلام : در مصباح شیخ كفعمی روایت است هر كس در شب جمعه ، سوره (سبا و فاطر) هر دو را قرائت كند، در حفظ و حمایت خداوند عالم باشد. هر كس در روز جمعه قرائت كند در آن روز به او مكروهی نمی رسد و عطا می شود به او از خیر دو دنیا آنچه در قلب او خطور نكرده باشد.

پیامبر اكرم صلی اللّه علیه و آله : هر كه در وقت خواب یازده مرتبه سوره (انا انزلناه ) را بخواند حق تعالی ، یازده ملك بر او موكل گرداند كه او را از شر شیطان حفظ كنند تا صبح .